KURUMSAL
TEMEL TIP BİLİMLERİ DERNEĞİ TÜZÜĞÜ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amacı, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Madde 1- Bu tüzüğün amacı Temel Tıp Bilimleri Derneği’nin kuruluş ve çalışma faaliyetlerini belirlemektir.
Kapsam
Madde 2- Bu tüzük Temel Tıp Bilimleri Derneği çatısı altında yürütülen faaliyetler ve bu faaliyetlere ilişkin işleyiş hükümlerini kapsar.
Dayanak
Madde 3- Bu tüzük 5253 sayılı Dernekler Kanunu’na dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4- Bu tüzükte geçen,
a) Dernek: Temel Tıp Bilimleri Derneği’ni,
b) Yönetim Kurulu: Temel Tıp Bilimleri Derneği Yönetim Kurulu’nu,
c) Genel Kurul: Temel Tıp Bilimleri Derneği Genel Kurulu’nu,
d) Denetim Kurulu: Temel Tıp Bilimleri Derneği Denetim Kurulu’nu,
e) Etik Kurul: Temel Tıp Bilimleri Derneği Etik Kurulu’nu,
f) Başkan: Temel Tıp Bilimleri Derneği Başkanı’nı,
g) Üye: Temel Tıp Bilimleri Derneği üyelerini ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Derneğin Adı ve Merkezi, Kuruluş Amacı, Çalışma Konuları ve Faaliyet Alanı
Derneğin Adı ve Merkezi
Madde 5- Derneğin adı “Temel Tıp Bilimleri Derneği”dir. Derneğin kısaltılmış adı “TETBİD”dir.
Madde 6- Derneğin merkezi İSTANBUL’dur.
Derneğin Kuruluş Amacı
Madde 7- Dernek, Temel Tıp Bilimleri alanında çalışan araştırmacıları bir araya toplayarak bunlar arasında akademik iş birliği ve bilimsel yardımlaşma ortamını sağlamak, bilimsel toplantılar/çalıştaylar/etkinlikler düzenlemek veya ilgili bilimsel/akademik etkinliklerin düzenlenmesine yardımda bulunarak elde edilecek bilimsel/akademik çıktıların paylaşım ve yayılımına yönelik dergi ve kitap faaliyetlerini organize etmek veya yardımcı olmak, Temel Tıp Bilimleri kapsamında bulunan bilim alanlarına ilgi duyan akademisyen, öğrenci ve özel sektör çalışanlarını bilimsel/akademik faaliyetlerde bir araya getirmek ve paylaşım ortamı sağlamak, üyelerinin özlük haklarının korunmasına yönelik gerekli katkıları sunmak amacı ile kurulmuştur.
Derneğin Çalışma Konuları
Madde 8- a) Tıp Fakültelerinin Temel Tıp Bilimleri Bölümlerinde bulunan Anabilim Dalları, Bilim Dalları ile Temel Tıp Alanında çalışma potansiyeli bulunan branşlar Temel Tıp Bilimleri Derneğinin çalışma alanını oluşturmaktadır. Bu alanlar; Anatomi, Biyofizik, Biyoistatistik, Fizyoloji, Halk Sağlığı, Histoloji ve Embriyoloji, İmmünoloji, Parazitoloji/Tıbbi Parazitoloji, Tıbbi Farmakoloji, Tıbbi Genetik, Tıbbi Biyokimya, Tıbbi Biyoloji, Tıbbi Mikrobiyoloji, Tıp Eğitimi ve Bilişimi ile Tıp Tarihi ve Etik’dir.
b) Bilimsel kongre, sempozyum, panel, konferans, seminer ve kurs düzenlemek,
c) Bilimsel ve eğitim faaliyetlerine yönelik çalışma grupları ve komiteler oluşturmak,
d) Mezuniyet öncesi ve mezuniyet sonrası eğitim kalitesinin yükseltilmesi ve standardize edilmesi için çalışmalar yapmak,
e) Araştırma ve eğitim faaliyetlerine yönelik bilgi, belge ve yayınları temin etmek, dokümantasyon merkezi oluşturmak ve bu faaliyetlerin yayılım ve çıktıların paylaşımına yönelik gazete, dergi, kitap ve bülten gibi yayınlar çıkarmak,
f) Gerekli izinler alınmak şartıyla yardım toplama faaliyetlerinde bulunmak ve yurt içinden ve yurt dışından bağış kabul etmek,
g) Tüzük amacının gerçekleştirilmesi için ihtiyaç duyulan gelirleri temin etmek amacıyla iktisadi, ticari ve sanayi işletmeler kurmak ve işletmek,
h) Üyelerinin yararlanmaları için lokal açmak, sosyal ve kültürel tesisler kurmak ve bunları tefriş etmek,
i) Üyeleri arasında beşeri münasebetlerin geliştirilmesi ve devam ettirilmesi için yemekli toplantılar, konser, balo, tiyatro, sergi, gezi ve eğlenceli etkinlikler vb. düzenlemek veya üyelerinin bu tür etkinliklerden yararlanmalarını sağlamak,
j) Dernek faaliyetleri için ihtiyaç duyulan taşınır, taşınmaz mal satın almak, satmak, kiralamak, kiraya vermek ve taşınmazlar üzerinde ayni hak tesis etmek,
k) Gerek görülmesi durumunda yurt içinde ve yurt dışında vakıf kurmak, federasyon kurmak, temsilcilik açmak veya kurulu bir federasyona katılmak,
l) Yurt içi veya yurt dışındaki dernek veya kuruluşlara üye olmak ve bu kuruluşlarla ortak çalışmalar yapmak veya yardımlaşmak,
m) Gerek görülmesi halinde, 5072 sayılı Dernek ve Vakıfların Kamu Kurum ve Kuruluşları ile İlişkilerine Dair Kanun hükümleri saklı kalmak üzere, kamu kurum ve kuruluşları ile görev alanlarına giren konularda ortak projeler yürütmek,
n) Mesleki alanda gelişme ve yenilikleri üyelerine aktarabilmek için eğitim programları ve kurslar düzenler. Bu kursların ulusal ve uluslararası düzeyde sertifikalandırılmasında gerekli çalışmalar yürütmek,
o) Temel Tıp Bilimleri alanında görev yapan Profesör, Doçent, Dr. Öğretim Üyesi, Öğretim Görevlisi, Araştırma Görevlisi ve bu alanlarda yüksek lisans ve doktora yapan öğrencilerin haklarını koruyup geliştirmek
Derneğin Faaliyet Alanı
Madde 9- Dernek, bilimsel ve eğitim faaliyetleri gösterir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Üyelik İşlemleri, Üyelikten Çıkma ve Çıkarılma
Üyeliğe Kabul ve Üyelik İşlemleri
Madde 9-
a) Fiil ehliyetine sahip olan ve derneğin amaçlarını benimseyerek bu doğrultuda çalışmayı kabul etmek.
b) Ülkemizde veya Yurtdışında bir Üniversitenin Tıp Fakültesi Temel Tıp Bilimleri Bölümünde Profesör, Doçent, Dr. Öğr. Üyesi, Öğretim Görevlisi ve Araştırma Görevlisi olarak görev yapanlardan PhD unvanına sahip olanlar,
c) Bu tüzüğün 8. Maddesi a bendinde belirtilen alanlarda yüksek lisans veya doktorası derecesine sahip olanlar,
d) Bu tüzüğün 8. Maddesi a bendinde belirtilen alanlarda yüksek lisans veya doktora programında öğrenci olanlar,
e) Tıpta Uzmanlık Eğitimi sonrasında uzman unvanını alanların dernek üyeliğine kabul işlemi için en az iki asıl üye tarafından tavsiye mektubu alınması gerekmektedir.
Dernek başkanlığına yazılı olarak veya dernek internet sayfasında belirtilen sistem üzerinden üyelik giriş aidatını dernek hesabına yatırdıklarına dair belge ile yönetim kuruluna başvururlar. Yapılan üyelik başvurusu, dernek yönetim kurulunca en çok otuz gün içinde üyeliğe kabul veya isteğin reddi şeklinde karara bağlanır ve sonuç yazıyla veya elektronik ortamda başvuru sahibine bildirilir. Başvurusu kabul edilen üye, bu amaçla tutulacak deftere kaydedilir.
Üyelik isteğinin yönetim kurulunca kabul edilen Asıl Üye olanlar Dernek Alt Bilim Masalarından ilgili Dal grubuna dahil edilir ve dahil edildikleri bilim dalının doğal çalışma grubu üyesi olurlar. Üyeler; genel kurulda yapılan seçim uyarınca sadece bir kurulda görev alabilir. Bir üye birden fazla kurulda görev alamaz
Üyelik isteğinin reddine ilişkin Yönetim Kurulu kararı kesin olup hiçbir yere itiraz edilemez.
Onursal Üyelik
a) Derneğe maddi ve manevi bakımdan önemli destek sağlamış bulunanlar genel kurul kararı ile “Onursal Üye” olarak kabul edilebilir. Onursal üyelerin genel kurulda oy kullanma hakkı yoktur.
b) 65 yaşını dolduran derneğin asıl üyeleri diledikleri takdirde onursal üyeliğe geçiş başvurusunda bulunabilir.
c) Dernek yönetim kurulu kararı ile onursal üye olarak kabul edilen üyeler dernek aidatından ve derneğin yayın organı olan derginin makale işleme ücretinden muaftır.
Üyelikten Çıkma
Madde 10- Her üye yazılı olarak bildirmek kaydıyla, dernekten çıkma hakkına sahiptir. Üyenin istifa dilekçesi yönetim kuruluna ulaştığı anda çıkış işlemleri sonuçlanmış sayılır. Üyelikten ayrılma, üyenin derneğe olan birikmiş borçlarını sona erdirmez.
Üyelikten Çıkarılma
Madde 11- Dernek üyeliğinden çıkarılmayı gerektiren haller:
a) Dernek tüzüğüne aykırı davranışlarda bulunmak,
b) Dernek yetkili kurullarınca verilen görevlerden mazeretsiz olarak üç kez kaçınmak,
c) Yazılı ikazlara rağmen üyelik aidatını altı ay içinde ödememek,
d) Dernek yetkili kurullarınca verilen kararlara mazeretsiz uymamak,
e) Üye olma şartlarını kaybetmiş olmak,
f) Bilimsel intihal yapmak, etik ihlal nedeniyle disiplin cezası almak veya meslek etiğine aykırı hareket etmek.
Yukarıda sayılan durumlardan birinin tespiti halinde yönetim kurulu kararı ile üyelikten çıkarılır. Dernek üyeliğinden çıkan veya çıkarılanlar, üye kayıt defterinden silinir ve dernek malvarlığında hak iddia edemez.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Dernek Organları ve Çalışma Usulleri
Dernek Organları
Madde 12- Derneğin organları,
a) Genel kurul,
b) Yönetim kurul,
c) Denetim kurulu ve
d) Etik kuruldan oluşur.
Genel Kurulun Kuruluş Şekli, Toplantı Zamanı ve Yeri
Madde 13- “Genel Kurul”, derneğin en yetkili karar organı olup derneğe kayıtlı üyelerden oluşur. Genel kurul;
a) Bu tüzükte belirtilen zamanlarda olağan toplantı,
b) Yönetim veya denetim kurulunun gerekli gördüğü hallerde veya dernek üyelerinden beşte birinin yazılı başvurusu üzerine, yönetim kurulunca olağanüstü toplantıya çağrılır.
c) Olağan genel kurul toplantısı, 3 yılda bir kez, Kasım ayı içerisinde, yönetim kurulunca belirlenecek gün, yer ve saatte toplanır.
Genel Kurulun Toplantı Çağrı Usulü
Madde 14- a) Yönetim kurulu, dernek tüzüğüne göre genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin listesini düzenler. Genel kurula katılma hakkı bulunan üyeler, en az onbeş gün önceden, toplantının günü, saati, yeri ve gündemi derneğin internet sayfasından ilan edilerek ve aynı zamanda üyelere posta yoluyla yazılı olarak bildirilmek veya üyenin bildirdiği elektronik posta adresine ya da iletişim numarasına mesaj gönderilmek suretiyle toplantıya çağrılır. Bu çağrıda, çoğunluk sağlanamaması sebebiyle toplantı yapılamazsa, ikinci toplantının hangi gün, saat ve yerde yapılacağı da belirtilir. İlk toplantı ile ikinci toplantı arasındaki süre yedi günden az, altmış günden fazla olamaz.
b) Toplantı, çoğunluk sağlanamaması sebebinin dışında başka bir nedenle geri bırakılırsa, bu durum geri bırakma sebepleri de belirtilmek suretiyle, ilk toplantı için yapılan çağrı usulüne uygun olarak üyelere duyurulur. İkinci toplantının geri bırakma tarihinden itibaren en geç altı ay içinde yapılması zorunludur. Üyeler ikinci toplantıya, a) fıkrasında belirtilen esaslara göre yeniden çağrılır.
c) Genel kurul toplantısı bir defadan fazla geri bırakılamaz.
Genel Kurul Toplantı ve Karar Alma Usulü
Madde 15- a) Genel kurul, katılma hakkı bulunan üyelerin salt çoğunluğunun, tüzük değişikliği ve derneğin feshi hallerinde ise üçte ikisinin katılımıyla toplanır; çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz.
b) Genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin listesi toplantı yerinde hazır bulundurulur. Toplantı yerine girecek üyelerin resmi makamlarca verilmiş kimlik belgeleri, yönetim kurulu üyeleri veya yönetim kurulunca görevlendirilecek görevliler tarafından kontrol edilir. Üyeler, yönetim kurulunca düzenlenen listedeki adları karşısına imza koyarak toplantı yerine girerler.
c) Toplantı yeter sayısı sağlanmışsa durum bir tutanakla tespit edilir ve toplantı yönetim kurulu başkanı veya görevlendireceği yönetim kurulu üyelerinden biri tarafından açılır. Toplantı yeter sayısı sağlanamaması halinde de yönetim kurulunca bir tutanak düzenlenir. 21.10.2021 tarihinde, 31635 sayılı Resmi Gazete’de, yayınlanan “Dernekler Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik” 15/A maddesi kapsamında dernek Genel Kurul ve Yönetim Kurulu toplantılarını elektronik ortamda ve uzaktan erişim şeklinde gerçekleştirebilir.
d) Açılıştan sonra, toplantıyı yönetmek üzere bir başkan ve yeteri kadar başkan vekili ile yazman seçilerek divan heyeti oluşturulur.
e) Dernek organlarının seçimi için yapılacak oylamalarda, oy kullanan üyelerin divan heyetine kimliklerini göstermeleri ve hazirun listesindeki isimlerinin karşılarını imzalamaları zorunludur.
f) Toplantının yönetimi ve güvenliğinin sağlanması divan başkanına aittir.
g) Genel kurulda, yalnızca gündemde yer alan maddeler görüşülür. Ancak toplantıda hazır bulunan üyelerin onda biri tarafından görüşülmesi yazılı olarak istenen konuların gündeme alınması zorunludur.
h) Genel kurulda her üyenin bir oy hakkı vardır; üye oyunu şahsen kullanmak zorundadır. Onursal üyeler genel kurul toplantılarına katılabilir ancak oy kullanamazlar. Tüzel kişinin üye olması halinde, tüzel kişinin yönetim kurulu başkanı veya temsille görevlendireceği kişi oy kullanır.
ı) Toplantıda görüşülen konular ve alınan kararlar bir tutanağa yazılır ve divan başkanı ile yazmanlar tarafından birlikte imzalanır. Toplantı sonunda, tutanak ve diğer belgeler yönetim kurulu başkanına teslim edilir. Yönetim kurulu başkanı bu belgelerin korunmasından ve yeni seçilen yönetim kuruluna yedi gün içinde teslim etmekten sorumludur.
j) Genel kurulda, aksine karar alınmamışsa, oylamalar açık olarak yapılır. Açık oylamada, genel kurul başkanının belirteceği yöntem uygulanır.
k) Gizli oylama yapılacak olması durumunda ise, toplantı başkanı tarafından mühürlenmiş kağıtlar veya oy pusulaları üyeler tarafından gereği yapıldıktan sonra içi boş bir kaba atılır ve oy vermenin bitiminden sonra açık dökümü yapılarak sonuç belirlenir.
l) Genel kurul kararları, toplantıya katılan üyelerin salt çoğunluğuyla alınır. Şu kadar ki, tüzük değişikliği ve derneğin feshi kararları, ancak toplantıya katılan üyelerin üçte iki çoğunluğuyla alınabilir.
m) Bütün üyelerin bir araya gelmeksizin yazılı katılımıyla alınan kararlar ile dernek üyelerinin tamamının bu tüzükte yazılı çağrı usulüne uymaksızın bir araya gelerek aldığı kararlar geçerlidir. Bu şekilde karar alınması olağan toplantı yerine geçmez.
Genel Kurulun Görev ve Yetkileri
Madde 16- a) Aşağıda yazılı hususlar genel kurulca görüşülüp karara bağlanır:
1) Dernek organlarının seçilmesi,
2) Dernek tüzüğünün değiştirilmesi,
3) Yönetim ve denetim kurulları raporlarının görüşülmesi ve yönetim kurulunun ibrası,
4) Yönetim kurulunca hazırlanan bütçenin görüşülüp aynen veya değiştirilerek kabul edilmesi,
5) Dernek için gerekli olan taşınmaz malların satın alınması veya mevcut taşınmaz malların satılması hususunda yönetim kuruluna yetki verilmesi,
6) Yönetim kurulunca dernek çalışmaları ile ilgili olarak hazırlanacak yönetmelikleri inceleyip aynen veya değiştirilerek onaylanması,
7) Dernek yönetim ve denetim kurullarının kamu görevlisi olmayan başkan ve üyelerine verilecek ücret ile her türlü ödenek, yolluk ve tazminatlar ile dernek hizmetleri için görevlendirilecek üyelere verilecek gündelik ve yolluk miktarlarının tespit edilmesi,
8) Derneğin federasyona katılması ve ayrılmasının kararlaştırılması,
9) Derneğin uluslararası faaliyette bulunması, yurt dışındaki dernek ve kuruluşlara üye olarak katılması veya ayrılması,
10) Derneğin vakıf kurması,
11) Derneğin feshedilmesi,
12) Yönetim kurulunun diğer önerilerinin karara bağlanmak üzere incelenmesi.
b) Yukarıda sıralanan görevler dışında mevzuatta genel kurulca yapılması belirtilen diğer görevleri yerine getirir.
c) Genel kurul, derneğin diğer organlarını denetler ve onları haklı sebeplerle her zaman görevden alabilir.
d) Genel kurul, üyeliğe kabul ve üyelikten çıkarma hakkında son kararı verir.
e) Derneğin en yetkili organı olarak derneğin diğer bir organına verilmemiş olan işleri görür ve yetkileri kullanır.
Yönetim Kurulunun Teşkili, Görev ve Yetkileri
Madde 17- a) Yönetim Kurulu, Genel Kurulca, üyelerin gösterdikleri adaylar arasından gizli oy ve açık tasnif sonucu en çok oy alandan başlanarak seçilen yedi asil ve yedi yedek üyeden oluşur. Yönetim Kurulunun görev süresi 3 yıldır.
b) Yönetim kurulu seçimlerinde aday olmak isteyen üyeler için alanında bilim doktoru unvanına sahip olmak ve hak edişten itibaren meslekte en az 5 yıl geçirmiş olmak şartı aranır.
c) Yönetim kurulu, seçimden sonraki ilk toplantısında bir kararla en çok oy alan adaydan başlanarak görev bölüşümü yaparak başkan, başkan yardımcısı, sekreter, sayman ve üye’yi belirler.
d) Yönetim kurulu asıl üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu takdirde genel kurulda aldığı oy çokluğu sırasına göre yedek üyelerin göreve çağrılması mecburidir.
e) Yönetim kurulu üye sayısı boşalmalar nedeniyle seçilen üye tam sayısının yarısından aşağı düşerse genel kurul mevcut yönetim kurulu üyeleri veya denetleme kurulu tarafından 1 ay içerisinde toplantıya çağırılır
e) Dernek başkanı bu görevi arka arkaya en fazla 2 dönem icra edebilir.
f) Dernek başkanı görev süresi dolmadan istifa veya olağanüstü toplantı yoluyla görevinden ayrılmış olsa bile gerçekleştirilen dönem başkanlığı 2 dönem icra kuralına tabiidir. Boşalan dernek başkanlığı görevine getirilen yönetim kurulu üyesi genel kurul seçimine kadar gerçekleştireceği başkanlık görevi 2 dönem icra kuralından muaftır.
g) Yönetim kurulu aşağıdaki hususları yerine getirir:
1) Derneği temsil etmek veya bu hususta kendi üyelerinden bir veya birkaçına yetki vermek,
2) Gelir ve gider hesaplarına ilişkin işlemleri yapmak ve gelecek döneme ait bütçeyi hazırlayarak genel kurula sunmak,
3) Derneğin çalışmaları ile ilgili yönetmelikleri hazırlayarak genel kurul onayına sunmak,
4) Genel kurulun verdiği yetki ile taşınmaz mal satın almak, derneğe ait taşınır ve taşınmaz malları satmak, bina veya tesis inşa ettirmek, kira sözleşmesi yapmak, dernek lehine rehin ipotek veya ayni haklar tesis ettirmek,
5) Gerekli görülen yerlerde temsilcilik açılmasını sağlamak
6) Genel kurulda alınan kararları uygulamak,
7) Her faaliyet yılı sonunda derneğin işletme hesabı tablosu veya bilanço ve gelir tablosu ile yönetim kurulu çalışmalarını açıklayan raporunu düzenlemek, toplandığında genel kurula sunmak,
8) Bütçenin uygulanmasını sağlamak,
9) Derneğe üye alınması veya üyelikten çıkarılma hususlarında karar vermek.
10) Derneğin amacını gerçekleştirmek için her çeşit kararı almak ve uygulamak,
11) Mevzuatın kendisine verdiği diğer görevleri yapmak ve yetkileri kullanmak.
Denetim Kurulunun Teşkili, Görev ve Yetkileri
Madde 18- a) “Denetim Kurulu”, üç asıl ve üç yedek üye olarak genel kurulca seçilir.
b) Denetim kurulu asıl üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu takdirde genel kurulda aldığı oy çokluğu sırasına göre yedek üyelerin göreve çağrılması mecburidir.
c) Denetim Kurulu asıl üyelerinin tamamı farklı bilim dalları üyelerinden oluşur. Aynı bilim dalından birden den fazla aday olması durumunda en çok oyu alan ilgili bilim dalının asıl üyesi Denetim Kuruluna seçilir
d) Denetim kurulu asıl üyesi olmak isteyen üyeler için alanında bilim doktoru unvanına sahip olmak ve hak edişten itibaren meslekte on yıl geçirmiş olmak şartı aranır.
e) Denetim kurulu; derneğin, tüzüğünde gösterilen amaç ve amacın gerçekleştirilmesi için sürdürüleceği belirtilen çalışma konuları doğrultusunda faaliyet gösterip göstermediğini, defter, hesap ve kayıtların mevzuata ve dernek tüzüğüne uygun olarak tutulup tutulmadığını, dernek tüzüğünde tespit edilen esas ve usullere göre ve bir yılı geçmeyen aralıklarla denetler ve denetim sonuçlarını bir rapor halinde yönetim kuruluna ve toplandığında genel kurula sunar.
e) Denetim kurulu, gerektiğinde genel kurulun toplantıya çağrılmasını isteyebilir.
Etik Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 19- a) “Etik Kurul” genel kurul tarafından kapalı oyla, üç yıl için seçilen, beş asıl, iki yedek üyeden oluşur.
b) Etik kurul, Temel Tıp Bilimleri Derneğinin geniş üye yelpazesi göz önüne alınarak, en az 4 farklı Temel Tıp Bilimleri bölümünden üye içermelidir.
c) Etik kurulun yedek üyelikleri de aynı esaslar çerçevesinde oy sırasına göre belirlenir.
d) Etik kurulu asıl üyeleri, kendi aralarından bir başkan, bir sekreter seçerler.
e) Etik kurula seçilebilmek için;
1) Asıl üyelik için gerekli koşullara sahip olmak,
2) Alanında bilim doktoru unvanını hak edişten itibaren meslekte on beş yıl geçirmiş olmak gereklidir.
f) Etik kurulunun görev ve yetkileri aşağıda yer almaktadır
1) Meslek onurunun korunması için çalışmalar yapmak, bu konuda her türlü önlemi almak ve öneriler getirmek.
2) Yönetim kurulunca iletilen şikayetleri ve dosyaları, Dernek Tüzüğü ve ilgili yasa, yönetmelik ve yönergeler çerçevesinde usul ve esas bakımından değerlendirmek, dosya içeriği hakkında rapor yazmak ve yaptırım önerilerinde bulunmak.
3) Yönetim kurulunca gönderilen dosyalar üzerinde verilen süre içinde yetişecek şekilde çalışmalar yapmak ve konuyu karara bağlayarak kurul kararını içeren raporu ve dosyayı tüm içeriğiyle birlikte Yönetim Kuruluna iade etmek.
4) Gerekli hallerde belli konularda ek araştırma ve soruşturma komisyonları kurulması için Yönetim Kuruluna öneri sunmak.
Çalışma Gruplarının Görev ve Yetkileri
Madde 20- a) Dernek asıl üyeleri tarafından “Bilimsel Çalışma Grupları” kurulabilir.
b) Bilimsel çalışma grupları dernek yönetim kurulu seçimi sonrası yenilenir ve görev süresi yönetim kurulunun görev süresi ile eşzamanlı olarak ilerler.
c) Bilimsel çalışma grupları her bir “Ana Bilim Dalı” ve ilgili alanda üyelerin bulunması halinde “Bilim Dalı” için bir çalışma grubu olacak şekilde bir çalışma grubu başkanı ve üç asıl üyeden oluşur.
d) Bilimsel çalışma grupları, ilgili çalışma dalında uzman veya bilim doktoru unvanını almış bulunan asıl üyelerden oluşan katılımcıların kendi içlerinde yapacakları kapalı oylama yöntemi ile ilgili “Bilimsel Çalışma Grubu Başkanı” seçimini yaparlar.
e) Bilimsel çalışma grubu seçimine yönetim kurulunun farklı ana bilim dalında/bilim dalında görevli asıl üyelerden temsilci katılır ve seçim sonuçlarını tutanak altına alır. Seçim online platform üzerinden gerekleştirilebilir.
f) Seçim sonuçları dernek yönetim kurulu tarafından onaylandıktan sonra ana bilim dalı/bilim dalı temsilcilerine yazılı olarak bildirilir ve dernek sayfasında duyurulur.
g) Bilimsel çalışma grubu, dernek yayın organı olan bilimsel dergide özel sayı yayımlama hakkı vardır.
h) Bilimsel çalışma grubu başkanları ve Dernek Kurucu Üyelerinden oluşan heyet, Dernek adına Bilimsel Kongre düzenleme işlemlerinde yetkili birimdir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Derneğin Gelir Kaynakları, Defterler
Derneğin Gelir Kaynakları
Madde 21- a) Üye Aidatı: Üyelerden “Giriş Aidatı” olarak 250 TL ve “Yıllık Aidat” olarak 500 TL aidat alınır. Dernek aidat miktarı, ilgili yılın Ocak ayı TÜİK tarafından açıklanan enflasyon oranını geçmeyecek şekilde yönetim kurulu tarafından belirlenir. Dernek aidat miktarları artırmaya veya eksiltmeye genel kurul yetkilidir. Her yılın aidatı ait olduğu yılın Mayıs ayı sonuna kadar ödenir. Aidat borcu olan üye genel kurul toplantılarına katılamaz.
b) Bilimsel yayın gelirleri.
c) Gerçek ve tüzel kişilerin kendi isteği ile derneğe yaptıkları bağış ve yardımlar.
d) Dernek tarafından tertiplenen çay ve yemekli toplantı, gezi ve eğlence, temsil, konser, konferans ve kongre gibi faaliyetlerden sağlanan gelirler.
e) Derneğin mal varlığından elde edilen gelirler.
f) Yardım toplama hakkındaki mevzuat hükümlerine uygun olarak toplanacak bağış ve yardımlar.
g) Derneğin, amacını gerçekleştirmek için ihtiyaç duyduğu geliri temin etmek amacıyla giriştiği ticari faaliyetlerden elde edilen kazançlar.
h) İlgili yasa ve mevzuat hükümlerine uygun diğer gelirler.
Tutulacak Defterler
Madde 22- İlgili mevzuat hükümlerinde belirtilen defterler usulüne uygun olarak tutulur. Bu defterlerin ilgili mevzuatta belirtilen zamanlarda noter veya il dernekler müdürlüğüne tasdik ettirilmesi zorunludur.
Alındı Belgeleri
Madde 23- a) Dernek gelirlerinin tahsilinde kullanılacak “Alındı Belgeleri” (Dernekler Yönetmeliği EK- 17’de gösterilen biçim ve ebatta) yönetim kurulu kararıyla, matbaaya bastırılır.
b) Alındı belgelerinin bastırılması ve kontrolü, matbaadan teslim alınması, deftere kaydedilmesi, eski ve yeni saymanlar arasında devir teslimi ve alındı belgesi ile dernek adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler tarafından bu alındı belgelerinin kullanımına ve toplanılan gelirlerin teslimine ilişkin hususlarda Dernekler Yönetmeliğinin ilgili hükümlerine göre hareket edilir.
Dernekler Yönetmeliğinin izin verdiği ölçüde Tutulacak defter ve belgeler dijital ortamda saklanabilir. Bu konuda düzenleme yetkisi Dernekler Yönetmeliğinde çerçevesinde alınan kararlardır.
Yetki Belgesi
Madde 24- a) Yönetim kurulu asıl üyeleri hariç, dernek adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler, yetki süresi de belirtilmek suretiyle, yönetim kurulu kararı ile tespit edilir. Gelir tahsil edecek kişilerin açık kimliği, imzası ve fotoğraflarını ihtiva eden (Dernekler Yönetmeliği Ek-19’da yer alan) “Yetki Belgesi” dernek tarafından iki nüsha olarak düzenlenerek, dernek yönetim kurulu başkanınca onaylanır. Yönetim kurulu asıl üyeleri yetki belgesi olmadan gelir tahsil edebilir.
b) Yetki belgelerinin süresi yönetim kurulu tarafından en çok bir yıl olarak belirlenir. Süresi biten yetki belgeleri birinci fıkraya göre yenilenir. Yetki belgesinin süresinin bitmesi veya adına yetki belgesi düzenlenen kişinin görevinden ayrılması, ölümü, işine veya görevine son verilmesi gibi hallerde, verilmiş olan yetki belgelerinin dernek yönetim kuruluna bir hafta içinde teslimi zorunludur. Ayrıca, gelir toplama yetkisi yönetim kurulu kararı ile her zaman iptal edilebilir.
Gelir ve Gider Belgelerinin Saklama Süresi
Madde 25- Defterler hariç olmak üzere, dernek tarafından kullanılan alındı belgeleri, harcama belgeleri ve diğer belgeler özel kanunlarda belirtilen süreler saklı kalmak üzere, kaydedildikleri defterlerdeki sayı ve tarih düzenine uygun olarak 5 yıl süreyle saklanır.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Temsilcilik Açma
Madde 25-Dernek, gerekli gördüğü yerlerde dernek faaliyetlerini yürütmek amacıyla yönetim kurulu kararıyla temsilcilik açabilir. Temsilciliğin adresi, yönetim kurulu kararıyla temsilci olarak görevlendirilen kişi veya kişiler tarafından o yerin mülkî idare amirliğine yazılı olarak bildirilir. Temsilcilik, dernek genel kurulunda temsil edilmez.
Derneğin İç Denetimi
Madde 26-Dernekte genel kurul, yönetim kurulu veya denetim kurulu tarafından iç denetim yapılabileceği gibi, bağımsız denetim kuruluşlarına da denetim yaptırılabilir. Genel kurul, yönetim kurulu veya bağımsız denetim kuruluşlarınca denetim yapılmış olması, denetim kurulunun yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz.
Denetim kurulu tarafından en geç yılda bir defa derneğin denetimi gerçekleştirilir. Genel kurul veya yönetim kurulu, gerek görülen hallerde denetim yapabilir veya bağımsız denetim kuruluşlarına denetim yaptırabilir.
Derneğin Borçlanma Usulleri
Madde 27-Dernek amacını gerçekleştirmek ve faaliyetlerini yürütebilmek için ihtiyaç duyulması halinde yönetim kurulu kararı ile borçlanma yapabilir. Bu borçlanma kredili mal ve hizmet alımı konularında olabileceği gibi nakit olarak da yapılabilir. Ancak borçlanma miktarı, derneğin yıllık gelirinin %50’sini aşamaz ve yönetim kurulu onayıyla yapılabilir.
Tüzüğün Ne Şekilde Değiştirileceği
Madde 28-Tüzük değişikliği genel kurul kararı ile yapılabilir.
Genel kurulda tüzük değişikliği yapılabilmesi için genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu aranır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz.
Tüzük değişikliği için gerekli olan karar çoğunluğu toplantıya katılan ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin oylarının 2/3’ü’dür. Genel kurulda tüzük değişikliği oylaması açık olarak yapılır.
Derneğin Feshi ve Mal Varlığının Tasfiye Şekli
Madde 29-Genel kurul, her zaman derneğin feshine karar verebilir.
Genel kurulda fesih konusunun görüşülebilmesi için genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu aranır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz.
Fesih kararının alınabilmesi için gerekli olan karar çoğunluğu toplantıya katılan ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin oylarının 2/3’ü’dür. Genel kurulda fesih kararı oylaması açık olarak yapılır.
Tasfiye İşlemleri
Genel kurulca fesih kararı verildiğinde, derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi son yönetim kurulu üyelerinden oluşan tasfiye kurulunca yapılır. Bu işlemlere, feshe ilişkin genel kurul kararının alındığı veya kendiliğinden sona erme halinin kesinleştiği tarihten itibaren başlanır. Tasfiye süresi içinde bütün işlemlerde dernek adında “Tasfiye Halinde Temel Tıp Bilimleri Derneği” ibaresi kullanılır.
Tasfiye kurulu, mevzuata uygun olarak derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi işlemlerini baştan sonuna kadar tamamlamakla görevli ve yetkilidir. Bu kurul, önce derneğin hesaplarını inceler. İnceleme esnasında derneğe ait defterler, alındı belgeleri, harcama belgeleri, tapu ve banka kayıtları ile diğer belgelerinin tespiti yapılarak varlık ve yükümlülükleri bir tutanağa bağlanır. Tasfiye işlemeleri sırasında derneğin alacaklılarına çağrıda bulunulur ve varsa malları paraya çevrilerek alacaklılara ödenir. Derneğin alacaklı olması durumunda alacaklar tahsil edilir. Alacakların tahsil edilmesi ve borçların ödenmesinden sonra kalan tüm para, mal ve hakları, genel kurulda belirlenen yere devredilir. Genel kurulda, devredilecek yer belirlenmemişse derneğin bulunduğu ildeki amacına en yakın ve feshedildiği tarihte en fazla üyeye sahip derneğe devredilir.
Tasfiyeye ilişkin tüm işlemler tasfiye tutanağında gösterilir ve tasfiye işlemleri, mülki idare amirliklerince haklı bir nedene dayanılarak verilen ek süreler hariç üç ay içinde tamamlanır.
Derneğin para, mal ve haklarının tasfiye ve intikal işlemlerinin tamamlanmasını müteakip tasfiye kurulu tarafından durumun yedi gün içinde bir yazı ile dernek merkezinin bulunduğu yerin mülki idare amirliğine bildirilmesi ve bu yazıya tasfiye tutanağının da eklenmesi zorunludur.
Derneğin defter ve belgelerini tasfiye kurulu sıfatıyla son yönetim kurulu üyeleri saklamakla görevlidir. Bu görev, bir yönetim kurulu üyesine de verilebilir. Bu defter ve belgelerin saklanma süresi beş yıldır.
Hüküm Eksikliği
Madde 30-Bu tüzükte belirtilmemiş hususlarda Dernekler Kanunu, Türk Medeni Kanunu ve bu Kanunlara atfen çıkartılmış olan Dernekler Yönetmeliği ve ilgili diğer mevzuatın dernekler hakkındaki hükümleri uygulanır.
Geçici Madde 1-İlk genel kurulda dernek organları oluşturulana kadar, derneği temsil edecek ve dernekle ilgili iş ve işlemleri yürütecek olan geçici yönetim kurulu üyeleri aşağıda belirtilmiştir.
Dernek Kurucu Üyeleri
Adı-Soyadı | Görev-Unvan | İmzası |
1) MEHMET KARAKUŞ | Öğr. Üyesi-Doç. Dr. |
|
2) ERAY METİN GÜLER | Öğr. Üyesi-Doç. Dr. |
|
3) MEHMET AYKUR | Öğr. Üyesi-Doç. Dr. |
|
4) AKIN TEKCAN | Öğr. Üyesi-Prof. Dr. |
|
5) LÜTFİYE ÖKSÜZ | Öğr. Üyesi-Prof. Dr. |
|
6) ÜLKÜ KARAMAN | Öğr. Üyesi-Prof. Dr. | |
7) ZERRİN AKTAŞ | Öğr. Üyesi-Prof. Dr. | |
8) MEHMET YILDIRIM | Öğr. Üyesi-Prof. Dr. |
Bu tüzük 25 (Yirmibeş) madde ve 1 (Bir) geçici maddeden ibarettir.